Skip to main content

CHEVROLET CORVETTE C8 / Aussie Review of an epic car. We were really sur...

Vola ReVOLVO480ution (HU)



Hűvös vonalakba rejtett merész célzások, könnyedén viselt hanyag elegancia együttes harmóniája adja az időtlen formába bujtatott coupé sziluettét, amelyet Robert Koch styling felelős John de Vries vázlatai alapján megálmodott. Egy klasszikus a jövőből, melynek futurisztikus vonalvezetése elragad a szélmalmos design fjordos világába. Egy alkotás, amely előtt a Coggiola meghajolt, az anyacég háttérbeszorult, a Bertone kalapot kellett emeljen. Ilyen nem volt még soha.

A 80as évek elején a Volvo Sweden világosan kijelentette, hogy egy könnyű sportkocsit akar, amely innovatív de ugyanakkor magán hordozza a gyár stílusjegyeit. Követelményeit egy piros könyvbe rögzítette, és négy designstúdiót kért fel a munkára. Nekiláttak hát. A győztes terv kiindulási pontja a P1800ES volt. A nyertes, Volvo Hollandia tervezőgárdájában olyan nevek voltak, mint Rob Koch, Harm Lagaay, aki később a Porsche styling főnöke, Peter Horbury, akit nem kell bemutatnunk, hisz a C70es az ő kézjegyét viseli, valamint Corien Pompe aki a belsőteret tervezte. A tesztmodelek az USAban és Ausztráliában rótták a kilométereket, a gépeket nem kímélték. 6 év telt el a Project Galaxy vázlatától a szériagyártásig. 6 évi kemény munka után született meg az a 2+2es kombi-kupé, amely alaposan átgondolt ötletes részleteivel kategóriát teremtett. 1985 szeptemberében az autós szaklapok már közöltek kémfotókat, és október 15én a nemzetközi sajtó először végre megpillanthatta a Volvót.  1986 márciusában a Genfi szalonon lerántották a leplet. 6 év kellet ahhoz, hogy a Volvo mellett, a következő felirat csillogjon: 480. A sajtó ódákat zengett az új kocsiról és külön kitért a felsőrendű megjelenésre és az úttartásra. Egyedüli negatív visszhang a motor erejére vonatkozott, nem tartották elég erősnek egy sportkocsihoz. A Volvo két szóban reagált: Turbo 1988. Hogy mi ihlette meg a tervezőket? Bevallásuk szerint a vadászgépek, de kezdjük mindjárt az elején. 
Markáns megjelenésével, feszes éleivel a 480 atmoszférát teremt maga körül. Határozott vonalai erőtől duzzadnak. Mint ismeretes az autó tele van zsúfolva formai, technikai és egyéb ötletes megoldásokkal. Megismerkedve a formával közelebb kerülünk a 480 filozófiájához. A hegyes orrészt egy nyitóvonal ék alakban kettéosztja, amely hangsúlyt kölcsönöz a motort elrejtő karosszériaelemnek. A Ferrari 365 Daytonára emlékeztető körülölelő első lámpák mintha le akarnának csapni egy ragadozó dinamikájával, közrefogják az előrehajló részt, amely baloldalán a Volvo felirat olvasható. Letérdelve az autó előtt, a lökhárító alatt megpillantjuk a hűtőrácsot, melyen büszkén feszít a férfias Mars-jelet mintázó jól ismert Volvo embléma. Az átlós rács két oldalán ködlámpák kaptak helyet. Eredetileg a svédek hallani sem akartak erről a megoldásról, de a tervezőcsapat azzal érvelt, hogy egy sportkocsinak mindenképpen alacsonyan kell legyen az orra már csak aerodinamikai szempontok miatt is. Mellesleg, mint designelem karakteresebbé teszi az egész 480as megjelenését és esztétikai látványnak sem utolsó.

A bukólámpák tovább fokozzák a hatást hangsúlyosabbá téve az áramvonalas formát, az amerikai biztonsági előírások miatt döntöttek fekvő lámpák mellett, amelyek szerint a lámpákat egy bizonyos magasságba szabad csak elhelyezni így sokkal laposabb orrkiképzést kaphatott az autó. A Honda hasonló okok miatt kellett megváltoztatnia az SSM tanulmány lámpáit az S2000-en. Az ütköző ellentétben a Porsche ütközőkkel, egészen a kerekekig nyúlik, kisebb baleset esetén nem gyűri maga alá a karosszériaelemeket, így könnyebben cserélhető. 9 km/h sebességnél maradandó sérülés nélkül elvisel bármilyen ütközést.
A lámpák fölött elinduló övvonal mentén, amely fölött a motorháztető teljes egészében nyitható, eljutunk az ajtókig. Az övvonal és az ajtó metszése fölött a fűthető tükör egy háromszögre vágott ablak alsó részében foglal helyet. A szélvédő merészen döntött, a nagy üvegfelületek a tágasság érzetét kölcsönzik. A B-oszlop enyhén előredől, nem várt érdekességet tartogatva.
Az alsó sarkában az övvonal fölött egy kis háromszög található, amely a kulcslyuk mögött magában foglalja a zárt.Sötétben a kilincset megfogva a kulcslyuk zöldesen világít. Nem kell összekarcolni a festést, a kulcslyukat keresgélve. Külön megemlítendő, hogy a háromszög szemmel láthatóan párhuzamos az ablakot két részre osztó egyenessel. Tulajdonképpen ez is azt bizonyítja, mennyire átgondolt az egész terv. Továbbpásztázva az övvonalat eljutunk a C-oszlophoz, ami a B-oszlopnál is jobban ráfekszik az autóra a sportosságot hangsúlyozva. Annyira dinamikus, hogy álló helyzetben is a száguldás illúzióját kelti. Itt jön be a tervezők által említett vadászgép stílus, hiszen profilból az F-16os gépek függőleges farokszárnyára utal ez a formai megoldás.
A hátsó felnyíló üvegfelület lejjebb csúszik az oldalablakoknál és ráhajol a lámpatesteket körülölelő füstszínű búrára. Védjegynek számit ez a hátsó kialakítás, a mosolyt idéző lámpák az üvegajtó alatt. A belülről is nyitható fűthető üvegajtó magában fogalja a formatervezett ablaktörlőt, aminek külön érdekessége, hogy magától elindul hátramenetbe kapcsolva a váltót. A jobboldali C-oszlop szélén található az ablaktörlőmosó.
Az üvegfedél tetején egy légterelő biztosít arról, hogy a légáram minél hamarabb váljon le a kocsiról, jobb légellenállást biztosítva, ezáltal is javítva a menettulajdonságokon. A formában megtalálhatók elemek, melyek előrevetítették a mai Volvo formanyelveket, mint pl. a hátul kiszélesedő hangsúlyos ék-övvonal, amely funkcionalitását tükrözi, hogy elrejtették benne a szuperantennát. Kiemelendő, hogy az egész forma szinte mentes a spoilerektől vagy egyéb aerodinamikai kiegészitőktől, Rob Koch szerint az aerodinamika a fő designban rejlik, nem a tendenciákban. Ez a gondolatfonal a CW értékekhez vezet bennünket. A Volvo szerényen 0, 34 alatti együtthatót ad meg, de a mérések kedvezőbb értékeket igazolnak.

Ha azt hittük, hogy a külső designban ki is merülnek az érdekességek a 480ról, akkor alaposan tévedtünk. Még csak most kezd igazán érdekessé válni a 480as. Az F1 világbajnok, a Renault szállította az 1. 7es alapmotort, és mivel így is elégedetlenek voltak, megbízták a turbószakértőt, a Porschét, aki akkoriban az F1es világbajnokság megnyerése után éppen Dakarban tarolt, hogy vegye kezelésbe. És a Porsche kezelésbe vette. A beavatkozás eredményeként a hengereket áttervezték, a hengerfejeket kicserélték, a motorelektronikát átprogramozták, mindez számokban kifejezve 125 katalizátoros lambda-szondás turbólóerő. Igen ám, de a svédeknek ez még mindig kevés volt. Hihetetlenül jól sikerült jóval (!) 0, 34 alatti CW értékű testnél nem volt mindegy a kanyarsebesség. Szintén F1es hírű műhelyhez fordultak. Colin Chapman hírhedt Lotus cége tervezte a futóművet. Így az úttartás olyan jóra sikerült, hogy az oldalerők legnagyobb értéke 0, 95g, ami a szériagyártású autók között unikumnak számít és messze több mint amennyit társai nyújtanak. A gyakorlatban lefordítva ez ijesztően magas kanyarsebességeket jelent.  Összehasonlításképp a nem széria 2003as Focus WRC - 0, 94g. Hát igen.  És ez még csak a kezdet.

A világon először ebbe a típusba építettek három mikroprocesszort, amely 29 elektromos funkciót látott el. Forradalminak számított a műszerfalonkapcsolóval állítható fedélzeti számítógép, az indításnál akár figyelmeztető digitális infocenter is, amely a pillanatnyi fogyasztás, az átlagfogyasztás, átlagsebesség, hatótávolság, olajhőmérséklet, motorhőmérséklet, külsőhőmérséklet tájékoztatásával segítette a vezetőt. Az 1988tól gyártott turbó-verziókon az infocenter mellett, turbónyomás kijelző is helyet kapott a repülőgépre emlékeztető vezető-központú cockpiton. 
A színeket könnyedség jellemzi, ezáltal elkerülhető lett a szélvédőn a tükröződés. A belsőtér egy visszafogott benyomást kelt, a színekre jellemző, hogy valamilyen szinten az autó külső színe megtalálható belül is, ez a formai és kromatikai összhang egységet teremt a külső és a belső között. Minden utasnak saját ülése van, vagyis a belsőtere négy különálló ülést rejt (a hátsók támlái három fokozatban állíthatóak) és több tárlórekeszt. A megvilágított kesztyűtartó és a hátsó kartámasz kulccsal zárható, a felnyitható első könyöktámaszon kaptak helyet az elektromos tükör és ablakkapcsolók. A kormánykerékre pillantva ismerős lehet a háromszög szélein levő vágás, ami feltűnik a felniken is, ezzel utalva a kormány és a felnik közti összefüggésre.

A kormányzás precíz és közvetlen, a rack and pinion szervo a sebesség növekedésével keményedik. A borni kétajtós valósággal ráhasal az útra, a keményebb rugózásnak köszönhetően a tapadása példaértékű. Vezetése élvezet, szinte teret tör magának, ahogy hasítja a levegőt. A kanyarokat nagysebességgel is lehet venni, a futómű hihetetlenül stabillá teszi a kis Volvót. Hirtelen kormánymozdulatra se tör ki a háta. Itt érződik igazán a Lotus hatás. A motorhang erőt sugallva mély, enyhén hangos, igazán 160 körül kezd sportossá válni. A gyorsulást (9s) a számok nem tudják visszaadni. Nem brutális, de villámgyors előzéseket lehetővé tesz akár 160as tempónál is. A kulcs a turbóban rejlik. 0,5 bar nyomással adagolja a levegőt, és ilyenkor jó, ha az ember két kézzel fogja a jófogású kormányt. Érdemes megjegyezni, hogy alacsonyabb sebességeknél kezes bárányként viselkedik, messzemenően jóindulatú, de nagyobb sebességeknél tudni kell uralni, ellenkező esetben az autó kezd uralkodni a vezető felett. Ami nem kifejezetten rossz érzés. A fékek nagyon hatásosak, aránylag alacsony tömege (1043kg) is hozzájárul a kiváló lassuláshoz. Végsebességére se lehet panasz, az ES-nek 190-et, a Turbónak 210et ad meg a gyár nagyvonalúan. Amúgy a Turbónál hosszú nekifutás után 230nál fogy ki a szusz. Fogyasztása 8 és 9 körüli 95ös ólommentes, meg nem erősített hírek szerint akár fél literrel is többet fogyaszt nyitott lámpákkal 200as tempó körül.

Két személy számára ideális, amolyan GTsen ketten messzire gyorsan stílusú coupé, de ez ne tévesszen meg senkit, hiszen 2+2es Volvóról lévén szó, négy teljes értékű különösen kényelmes ülés várja az utasait és az apróságoknak is bőven marad hely. Az első üléseken magasságszabályzó és háttámla keményítő funkció is van, amely főleg hosszabb utakon fejti ki áldásos hatását. Városi forgalom, szűk utcák, színház, megjelenés, kanyargós országutak, előzés, kirándulás – laptop, sporttáska, öltöny és még 470 más egyéb - ez a 480.  120x1.7x0,95 = 480. A tömör végeredmény mindig ugyanaz marad: Vola ReVolvo480ution. Vagy ha úgy tetszik akár for(m)aVolvo480dalom. Forradalom és forma individualizmusba csomagolva. Mert ez a lényeg a 480ban. Erről szól a négyszáznyolcvan. Egyébként Vola latinul repülést jelent. A többit bízzuk a képzeletre.

Andonis
03. 06. 22.

Comments

Popular posts from this blog

Cute girl drifting in rally car unfastened

【中継】日産モータースポーツファンイベント

Jeep Gladiator (2024) Off-Road Test Drive

Lamborghini ARENA 2024: il più GRANDE RADUNO della STORIA del Toro!

Max Verstappen's Pole Lap | 2024 Japanese Grand Prix | Pirelli

2024 Geneva International Motor Show - Reveal of the Renault 5 E-Tech el...

The All-New 2025 Toyota 4Runner TRAILHUNTER Is the New SUV You Didn't Ex...

World’s Best EV Crossover? Volvo EX30 Vs EVERY Rival

All NEW 2025 Chevrolet Corvette Zora Revealed! First Look Will Shock YOU!

Maserati 3500 GT (1958)

Labels

Show more